Thursday 11 September 2014

PEMBANGUNAN INSAN



Pengenalan


Modal Insan sebenarnya sangat sinonim dengan manusia.Justeru,dalam konteks perbicangan mengenai modal insan , pengertiannya adalah memperkasakan insan sebagai sebagai seorang individu dan juga anggota dalam masyarakat atau komuniti. Modal insan merupakan aspek penting selain wang , industri,tanah serta infrastruktur yang lain. Dalam hal ini, jika tidak ada faktor manusia sebagai modal insan ,modal material tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Pembangunan modal insan di Malaysia telah diuar –uarkan secara menyeluruh khususnya semasa Tun Abdullah Haji ahmad Badawi menjadi Perdana MenteriMalaysia .sejak itu , pembangunan modal insan telah ditekankan secara menyeluruh dalam semua agensi sama ada awam atau swasta.

Definisi Modal Insan 


Modal insan merupakan pengimbangan pembangunan fizikal yang berteraskan ilmu pengetahuan fizikal merangkumi nilai dan minda yang progresif serta kesedaran budaya yang tinggi. 

Menurut YAB Perdana Menteri , Datuk Seri Najib Tun Razak ,melihat pembangunan modal insan sebagai berikut : 

(a) Meningkatkan keupayaan pengetahuan,kreativiti dan inovasi Negara. 

(b) Memupuk “minda kelas pertama” di samping penekanan akan diberikan kearah memupuk masyarakat berbudaya dan memiliki kekuatan modal. 

 Kepentingan Modal Insan 

Antara kepentingan modal insan adala sepeti yang berikut : 
  • Menjana pendapatan Negara 
  • Pembangunan Negara pada masa akan datang 
  • Penentu kejayaan dasar-dasar kerajaan seperti Wawasan 2020. 
  • Membantu kerajaan dalam membangunkan Negara 
 Teras Pembangunan Modal Insan 

1. Memperkasakan sekolah kebangsaan sebagai sekolah pilihan utama rakyat Malaysia yang berbilang kaum bagi meningkatkan perpaduan negara. 

2. Melaksanakan langkah bagi merapatkan jurang prestasi antara sekolah luar Bandar dengan Bandar termasuk mempertingkatkan kualiti pengajaran , prasarana dan kemudahan serta menempatkan guru berpengalaman di sekolah luar Bandar. 

3. Menbangunkan universiti bertaraf antarabangsa dan memastikan pendidikan dan latihan pada peringkat tertiari memenuhi keperluan pasaran. 

4. Menyediakan lebih banyak peluang dan akses kepada pendidikan latian dan pembelajaran sepanjang hayat yang berkualiti di semua peringkat. 

5. Membangunkan masyarakat inovatif dan kreatif yang mempunyai pengetahuan dan keupayaan sains dan teknologi yang kukuh serta memiliki kemampuan memperoleh dan menggunakan pengetahuan. 

6. Memperkukuh perpaduan nasional dan membangunkan masyarakat yang mempunyai perspektif, budaya prestasi tinggi, sistem nilai-nilai murni serta menghargai tradisi dan warisan. 

7. Memperluas dan memperkemas forum perbincangan dan perundingan antara kerajaan, sektor swasta, ibu bapa dan masyarakat dalam pembangunan modal insan.

7

Tindakan-tindakan Pembangunan Modal Insan

Bidang
Tindakan
Perkhidmatan
·         Menubuhkan Institut Intergriti Nasional bertujuan membina upaya modal insan untuk membanteras rasuah.
Pendidikan
·         Melaksanakan Pelan Induk Pembangunan Pelajaran, 2006-2010 yang telah dirangka untuk melaksanakan dan merealisasikan satu sistem pendidikan yang holistik, progresif,bermodal dan bertaraf dunia.
Ekonomi
·         Melancarkan Iskandar Malaysia (dahulunya Wilayah Pembangunan Iskandar).
·         Mewujudkan Wilayah Ekonomi Koriodor Utara/Northern Corridor Economic Region (NCER)
·         Melancarkan Wilayah Ekonomi Koridor Timur/Eastern Corridor Economic Region (ECER)
Sains dan teknologi
·         Membangunkan Knowledge Workers Development Institute bagi memastikan bekalan tenaga berkemahiran tinggi menepati permintaan industri ICT.
Sosial
·         Memperkenalankan Program Latihan Khidmat Negara yang bertujuan membangunkan warga muda berdisplin, berdaya tahan, berdaya kepimpinan dan bersifat prihatin.
·         Program memperkasa tenaga muda bertujuan membangun Belia 3K, iaitu belia yang menguasai kemahiran, kepemimpinan dan keusahawanan.
Politik
·         Melahirkan barisan pemimpin yang berketerampilan, dikagumi, dihormati dan dipercayai.
Kerohanian
·        Memperkenalkan konsep Islam Hadhari yang bertujuan mengutamakan aspek ketamadunan umat seimbang atau apa yang disebut sebagai ‘ummatan wasatan’.

7.3.
Memperkasa Pembangunan Modal Insan 

Sebenarnya modal insan yang berkualiti merupakan faktor penting dalam memastikan Negara mencapai negara maju pada masa depan. Oleh itu, untuk memperkasa modal insan ini, kerajaan merancanakan agar aspek pendidikan diberi penekanan yang lebih. Dalam hal ini, beberapa langkah telah dijalankan antaranya adalah :

Jadual 1 : Pemerkasan Modal Insan

Komponen-komponen Utama Pmbangunan Modal Insan



Ibu Bapa 


Ibu bapa memainkan peranan yang penting selain guru di sekolah untuk mendidik anak-anak.Peranan ibu bapa pada hari ini amat mencabar jika dibandingkan dengan beberapa tahun yang lampau.

 Badan Kerajaan dan Bukan Kerajaan 

Pembangunan Modal insan memerlukan sokongan daripada banyak dan tidak terhad kepada ibu bapa dan sekolah sahaja. Masyarakat sekeliling terutamanya badan kerajaan dan badan bukan kerajaan mempunyai peranan yang sama kearah itu.

Institusi Pendidikan 

-Sekolah- 

Umum telah menyedari bahawa sekolah merupakan merupakan tempat yang paling sesuai untuk pmbangunan insan. Pada peringkat sekolah, pendidikan bermula dengan pendidikan sekola rendah hingga ke peringkat menengah yang telah menjadi medan menimba ilmu untuk generasi muda. Maka, guru-guru di sekolah berperanan penting memberi mereka ilmu untuk dunia dan akhirat. 


-Universiti- 


Universiti merupakan tempat yang paling tinggi dalam hierarki pendidikan untuk menimba ilmu pengetahuan. Masyarakat sekeliling sememangnya memandang tinggi kepada graduan-graduan keluaran universiti jika dibandingkan dengan lepasan Diploma, STPM, SPM dan sebagainya.


Membentuk Modal Insan Cemerlang 

Ada Nilai Tambah 


Kebolehan seseorang itu bukan sahaja diukur pada tahap pendidikan yang dimilikki mereka malahan lebih daripada itu, Maksudnya, seseorang itu perlu ada nilai tambah pada dirinya selain segulung ijazah. 


Kuat Pegangan Agama 


Agama memainkan peranan penting dalam kehidupan seseorang manusia. Tanpa agama, hidup seseorang itu umpama tiada kemudi atau haluan hidup. Agama juga berperanan mendidik manusia agar menjadi umat yang baik, patuh kepada agama, ibu bapa dan menghormati orang di sekelilingnya. 

Berusaha Sendiri 


Kita kerap kali mendengar kalmia spoon feeding, ‘bantuan’ dan ‘subsidi’ yang kesemuanya dikaitkan dengan segolongan masyarakat kita yang kurang berusaha dan sentiasa mengharap bantuan daripada orang tertentu atau pihak kerajaan. Sikap sebeginilah yang menjadikan sesuatu bangsa itu mundur dan sukar untuk maju ke hadapan, walhal orang lain sudah lama mendahului kita dan maju dalam pelbagai bidang. 

Kasih Sayang


Manusia yang diciptakan Allah sememangnya sentiasa berkasih sayang. Tanpa kasih sayang, hidup manusia tidak bermakna kerana kasih sayanglah yang menjadi pengerat hubungan antara manusia. Namun, jika diperhatikan dengan berkembangannya teknologimaklumat dan tersebarnya elemen-elemen negatif dari luar, hal ini menyebabkan masyarakat di negara ini juga turut menerima tempiasnya. Nilai kasih sayang seakan pudar dalam jiwa masyarakat pada hari ini. Penderaan sering berlaku tidak kira terhadap orang tua ataupun kanak-kanak kecil, pembunuan kejam , pembuangan bayi , anak-anak melawan kata-kata orang tua serta menderhaka kepada ibu bapa mereka. 

Semangat Patriotisme yang kuat 


Semangat patriotisme atau semangat kebangsaan perlu dipupuk dalam kalangan masyarakat pada hari ini. Semangat ini sepatutnya ditanam kukuh dalam diri semua individu yang mengaku dirinya warganegara Malaysia. Semangat patriotisme dalam kalangan masyarakat Malaysia pada hari ini secara amnya boleh dilihat pada masa-masa tertentu sahaja. Misalnya, semasa negara menyambut kemerdekaan. Paling jelas ialah kesanggupan sesetengah rakyat yang mengibarkan Jalur Gemilangsama ada di premis, kediaman, kedai ataupun kenderaan. 

Memahami Kehidupan Masyarakat Majmuk 


Sebagai seorang warganegara yang hidup dalam sebuah masyarakat majmuk seperti Malaysia, seseorang itu perlulah memahami persamaan dan perbezaan yang ada dalam sebuah masyarakat pelbagai kaum. Kemajmukan masyarakat Malaysia menyebabkan mereka mempunyai pelbagai budaya, etnik, kepercayaan dan cara hidup. Melalui kemajmukan masyarakatlah wujudnya persamaan dan perbezaan yang perlu difahami dengan betul.


7.3.8 Cabaran-cabaran dalam Membangunkan Modal Insan Berkualiti


 Kurang Penghayatan terhadap Islam 

Masyarakat Melayu yang merupakan mojiriti rakyat di negara ini beragama islam seharusnya mempunyai akidah yang terpuji. 

Masalah Sosial yang Semakin Berleluasa 


Dewasa ini, kita telah melihat satu fenomena di mana berlakunya pembunuhan, rompakan, ragut, buang bayi, budaya black metal, rappers dan berpelesaran di kompleks membeli belah. 

Kurang kecintaan terhadap Ilmu 


Bangsa yang maju dan Berjaya ialah bangsa yang berilmu dan menyebarkannya kepada orang lain. Justeru, pada hari ini kita dapati pusat pendidikan di negara-negara maju sering menjadi tumpuan masyarakat dunia untuk melanjutkan pelajaran khususnya oleh orang yang dahagakan ilmu. 

Penyebaran Budaya Barat 


Tempias globalisasi sememangnya tidak dapat dielakkan oleh mana-mana negara. Perkara ini bukan membawa impak positif malahan impak negatif yang boleh merosakkan sesuatu negara bangsa. 

Kurang Penghayatan terhadap Aspek-aspek Kenegaraan 


Negara memerlukan modal insan yang kuat kecintaannya kepada agama, negara dan bangsa. Tanpa semangat kenegaraan yang kuat dalam kalangan rakyat, sudah pasti negara tersebut sukar untuk maju dan menjadi tamadun yang terbilang serta disegani olah negara kawan dan lawan.

-Aswatul-

1 comment:

Anonymous said...

Thank for the information that your had share :)