Wednesday 10 September 2014

13 MEI 1969





Tajuk ini mengisahkan strategi 13 Mei pada tahun 1969. Pada masa ini telah berlakunya rusuhan kaum yang sangat dasyat dan merupakan sejarah titik hitam di negara kita, Malaysia. Strategi ini juga mengakibatkan kehilangan banyak nyawa serta harta benda dan ia juga berkaitan dengan Pilihan Raya Umum 1969.

Punca-punca berlakunya 13 Mei ini ialah, pada zaman pendudukan Jepun, masyarakat Tanah Melayu telah dilayan dengan cara yang berbeza-beza. Masyarakat Cina dilayan dengan bergitu teruk oleh tentera Jepun berbanding dengan orang Malayu. Ini kerana Jepun pernah berperang dengan Cina sebelum ini menyebabkan terpedamnya perasaan yang saling mendendami antara satu sama lain yang masih ada di ingatan. Dengan layanan berat sebelah yang dibuat oleh Jepun telah menyemaikan perasaan bermusuhan antara orang-orang Melayu dan orang-orang Cina. Dasar penjajah inggeris yang mengamalkan konsep pecah belah dan perintahan merupakan satu tindakan yang berkesan dan telah menjadi punca wujudnya jurang antara kaum sama dari sudut ekonomi.


Punca dari segi ekonomi ialah :

  • Penjajah British mengasingkan kaum-kaum utama di Tanah Melayu mengikut kegiatan ekonomi masing-masing.
  • Kaum-kaum Melayu, Cina dan India tidak dapat mempelajari untuk memahami satu sama lain.
  • Mereka tidak dapat berinteraksi dengan baik.
  • Kesukaran untuk menwujudkan perpaduan kaum.
  • Dasar pecah dan pemerintahan colonial telah menimbulkan perasaan tidak puas hati sehingga mencetus konflik.
Punca dari segi pendidikan :
  • Tidak disukai oleh sesetengah individual.
  • Banyak suara yang inginkan keadilan daripada kerajaan.
  • Ramai yang tidak sependapat.
  • Sistem pemerintahan telah mengalami satu perubahan yang drastik.
Punca dari segi sosial :

  • Cina tidak bersefahaman dengan kaum Melayu kerana kurang dapat hati penjajah.
  • Zaman pemerintahan Jepun bertindak kejam kepada Cina daripada Melayu.

Perkara yang berlaku semasa 13 Mei 1969 :

Banyak perkara buruk yang berlaku semasa trategi 13 Mei. 

Antaranya ialah :-


  • Rusuhan telah berlaku antara kaum Cina dan kaum Melayu.
  • Strategi berlaku antara kaum Cina dan kaum Melayu.
  • Parti pembangkang, Parti Tindakan Rayha (DAP).
  • Mendapat kemenangan dalam pilihan raya tersebut.
  • Parti perikatan kemenanganya merosot.
  • Bermula dengan kempem pilihan raya kemudian menjadi hangat sehingga perbincangan tertumpu kepada isu-isu perkauman dan peribadi.
  • DAP dan Gerakan adakan perarakan secara besar-basaran pada 11 dan 12 Mei 1969 tanpa izin daripada pihak polis.


Panggung Odeon


Pada 13 Mei 1969, pemuda-pemuda Cina telah mengepung Panggung Odeon di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Mereka menyiarkan beberapa iklan yang berbahasa Cina di skrin pawangan untuk menyuruh kalangan Cina keluar dari pawangan tersebut. Penonton Melayu di panggung langsung tidak tahu membaca tulisan bahasa cina itu. Hal itu telah menyebabkan pemuda-pemuda Cina menyerbu masuk lalu menyerang penonton. Ada yang bertindak lebih kejam dengan menyembelih dan membakar penonton dengan keadaan yang mengerikan. Manakala di pasar pula, askar Melayu telah menembak orang Cina yang melanggar perintah berkurung dengan kereta perisai mereka. Di lebuhraya telah mengalami kesesakan lalulintas dan kemalangan kerana penduduk Melayu Kampung Kerinchi telah membuang pasu di atas lebuhraya. Pemilik kereta berbangsa Cina ditetak dan di bunuh manakala penjual bunga yang berdekatan dibunuh bersama-sama seluruh keluarganya. Di lapangan terbang Sungai Besi (lapangan terbang antarabangsa) telah berlaku tembakan dimana askar Melayu menenbak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan mereka melanggar perintah berkurung.

Rahim Desa yang berjawatan kapten ketika itu yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala tetapi berpura-pura mati dan masih lagi hidup sampai sekarang. Mohd Radzi mengalami pengalaman yang sama ketika menonton filem ‘They Came To Rob Las Vegas’ arahan Antonio Isasi-Isasmendi.

Abdul Rafai Alias bersama rakan-rakannya yang dari Semenyih (sebuah pekan kecil di Selangor, Malaysia) datang dari Kuala Lumpur turut terperangkap dan terkejut dengan rusuhan-rusuhan kaum yang tidak dijangkai berlaku pada 13 Mei 1969 itu. Beliau turut melangkah-langkah mayat yang telah terbunuh di atas jalan kerana ketika itu boleh dikatakan banyak mayat yang berterabur di atas jalan dengan keadaan yang mengerikan.

Di sekitar Kampung Baru mengedarkan ‘air jampi’ dan ‘tangkal penebat’, iaitu ilmu kebal untuk perlindungan diri dengan harga yang agak mahal. Sesiapa yang memakainya akan menjadi kebal dan boleh terbang. Apa yang pasti, Askar Melayu juga telah menyelamatkan orang Melayu di Kampung Baru ketika itu. Mungkin juga ramai yang pernah mendengar kisah parang terbang yang terbang di Kampung Cheras Baru ( Kuala Lumpur) dan penggal kepala orang Cina.

Namun rusuhan kaum itu tidak berlaku di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Di Perak, Kedah, Pulau Pinang serta Perlis tiada sebarang pergaduhan pun yang berlaku. Negeri Johor dan Negari Sembilan juga tidak terjadi apa-apa kerana telah diberi amaran oleh PKM (Parti Komunis Melaya). Cuma ada sedikit kekecohan di Melaka. Ada tembakan yang dilepas oleh PKM di Bentong dan mereka memberi amaran jika askar Melayu menembak orang Cina, mereka akan membari senjata api kepada orang Cina jika mereka melanggar arahan.

Ada yang menyifatkan pergaduhan ini sebenarnya adalah pergaduhan “politik” Datuk Harun dengan sokongan Tun Razak yang tidak berpuas hati dengan Tungku Abdul Rahman. Sebelum peristiwa itu masyarakat Melayu dan Cina boleh hidup dalam keadaan yang harmoni. Seperti dinyatakan pergaduhan tidak belaku di negeri seperti Kelantan, Pahang dan Kedah. Jika ia merupakan isu perkauman, pastinya pada hari itu orang cina dan melayu akan berbunuhan sesama sendiri di negeri tersebut seperti di Selatan Thai.

Tindakan-tindakan yang diambil bagi memperhentikan keganasan ini ialah :

1. Penangkapan tokoh tokoh
  • Penangkapan tokoh-tokoh yang mendokongi rusuhan ini. Contohnya V David daripada Parti Gerakan ditahan selama dua bulan manakala Lim Kit Siang daripada Parti DAP ditahan selama setahun setengah.
2. Pengisytiharan Darurat
  •     Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman dan ahli Jemaah Menteri telah menasihati YDPA untuk pengisytiharkan darurat (Perkara 150 perlembangaan persekutuan Malaysia)
  •      Perisytiharan ini berlaku serta merta pada hari yang sama dengan rusuhan.
  •    Ordinan Darurat yang pertama, YDPA diberi kuasa yang luas keatas hal keselamatan awam, pertahanan dan ketenteraman awam, perbekalan dan perkhidmatan.
 3. Pembentukan MAGERAN pada 17 Mei 1969
  •      Tujuan mengambil alih tugas parlimen buat sementara dianggotai oleh Tun Abdul Rahman, Tun Dr Ismail, Datuk Hamzah, Tun Tan Siew Sin dan Tun V.Sambhatan.
  •    MAGERAN berfungsi sebagai pengembali keamanan dan undang-undang Negara ; Penentu pentadbiran yang licin dan sempurna dan mengembali keharmonian dan kepercayaan antara kaum.
     4. Penubuhan Jabatan Perpaduan Negara  (JPN) Dan Majlis Muhibah Negara (MMN)


  •    JPN  ditubuhkan pada tahun 1969.
  •    Membantu kerajaan menggerakkan dan membimbang rakyat ke arah perpaduan Negara.
  •   Tujuan JPN  adalah mengadakn keselarasan ideologi negara serta menuju ke arah perpaduan Negara.
  •   JPN berperanan mendrafkan satu ideologi untuk Negara yang kemudiannya dikenali sebagai Rukun Negara.
  •    MMN pula ditawarkan pada 18 Julai 1969 dan berfungsi seperti ;

-        a) Memulihkan kepercayaan dan keyakinan antara kaum
-        b) Mengkaji dan mengatasi masalah untuk menghapuskan perselisihan faham
     c) Membantu menyusun kerja-kerja sukarela
     d) Membantu kerajaan jika diminta berbuat demikian

 5.  Penubuhan Majlis Perundingan Negara (Mapen) pada 29 Jan 1970
  • Bertujuan merngadakan garis panduan bagi kerjasama antara kaum dan intergrasi sosial untuk memupuk identiti Kebangsaan dalam kalangan rakyat Malaysia.
  • Anggota-anggota MAPEN merupakan wakil-wakil dari MAGERAN, wakil dari kerajaan negeri, wakil dari parti-parti politik, wakil dari Sabah dan Sarawak, wakil dari kumpulan agama, wakil dari badan professional, wakil daripada perkhitmatan awam, wakil dari kesatuan sekerja dan persatuan majikan, wakil dari akhbar, wakil guru dan wakil dari kelompok monoriti.

    Angkaran yang TERKORBAN 

    
Angkaran rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah.


Statistik tidak rasmi jumlah kematian :

  •     Melayu  : 86 orang
  •     Cina  : 342 orang
  •     Lain-lain  : 3 orang
    Statistik tersebut tidak begitu tepat kerana daripada kacamata orang ramai yang menjadi saksi, mereka melihat berderet-deret lori membawa mayat yang tidak sempurna ke balai polis Jalan Travers pada waktu itu.

Contoh-contoh gambar yang berlaku pada 13 Mei 1969...







Banyak rakyat yang terkorban dan kemusnahan harta benda yang telah berlaku pada ketika itu.

-KOW MEE LIN-

6 comments:

Faizal Syukri said...

Takleh komen lebih2. Perkara ni sensitif sangat. Lagipun, banyak fakta telah diputarbelit. Tu tak termasuk fakta yang diseleweng dan ditipu.

Unknown said...

Terima kasih untuk maklumat yang diberikan pada 13 Mei 1969.. Harap informasi yg diberikan ni tak salah. Sekarang baru saya faham kenapa atok saya tak abis2 cerita pasal 13 Mei. THOORRBAIKK!!

PengemisRindu said...

Banyak fakta disembunyikan hal sebenar. Susah nak cari maklumat yang betul/

anyone haha said...

THANK FOR INFO

Afifah Nabila said...

thanks for sharing the info. info yang sangat bermanfaat.

Anonymous said...

Terbaikkkkkkkk !